Las emociones al desnudo de "Poeta en Nova York"

Crítica de Lourdes Abuide para "El Progreso"

sábado, 01 de febreiro de 2020
Las emociones al desnudo de "Poeta en Nova York"

Me he imaginado a Lorca sentado en una de las sillas colocadas en el escenario del Auditorio Gustavo Freire entre las cien personas que, desde un cuadrilátero, contemplábamos cada escena. Le hubiera gustado oír sus palabras en gallego. Pero sobre todo ver tres cuerpos retorciéndose con todo tipo de emociones hablando de su obra. Para alguien que tuvo en vida un gran miedo a mostrarse hubiera sido una verdadera liberación.
María Roja actúa con fuerza retorciendo el cuerpo de todas las formas posibles para moldear unas palabras que le salen del vientre como si fueran hijos lanzados al mundo. Tiene seguridad en el personaje, lo maneja como quiere y el resultado es que hace creíble tanto el sufrimiento como la risa. Sabela Eiriz parece haberse comido a todas las mujeres lorquianas. Mantiene su porte recto y poco emotivo pero se transforma ante el fuego. Un fuego llevado a escena que convierte en ceniza al mismo tiempo el libro y las palabras. Estas dos mujeres en el escenario son completamente distintas pero se complementan de forma perfecta mientras recitan a Lorca.
Sergio Zearreta es una voz potente, varonil y con una perfecta dicción pegada a un cuerpo con movimientos medidos, bien marcados que hablan casi tanto como su voz. Podría representar al caballo de Pepe Romano de Bernarda Alba que se viste y se desnuda completamente con la misma maestría. A Zearreta no le falta ni le sobra nada, recorre todo el escenario, se esconde, se queda inmóvil completamente desnudo, abraza, es padre o mujer. En la libertad, el ser humano lo puede ser todo. Algo que no pasaba en esa sociedad que pinta Lorca en Poeta en Nueva York en donde existe la opresión, el machismo, la homofobia, o el racismo. Es un acierto realizar un montaje cercano al público como le gustaba al propio Lorca.

Excelente dirección de Paloma Lugilde que transforma cuerpos y espacios como nadie. No hay lugar para el sosiego, quizás porque una obra que es recitada, sin prácticamente diálogos necesita, sobre todo, acción para no ser monótona. Consigue estremecer, emocionar y disfrutar con un teatro en verso. Se nota que hay un gran trabajo de dirección detrás, con mucho marcaje de movimientos. Una puesta en escena impecable con colores tenues como el de la ceniza. Es un acierto llevar el fuego al centro del teatro como un personaje vivo más que se convierte en muerte y que Sabela Eiriz maneja con todas sus variables posibles.

Escuchar El pequeño vals vienés de Leonard Cohen que tan bien conjuga con Federico es un auténtico regalo. Lo tararea Sabela Eiriz al principio y al final lo oímos con fuerza bajo ese escenario alumbrado por 9 bombillas y una treintena de focos que solo se utilizan para marcar espacios. Es una obra que no admite medias tintas, o gusta o disgusta. En definitiva, es un trabajo de dirección y actoral maravilloso. En los puntos negativos le sobra texto, se confunde y no se sigue. El escenario no tiene buena acústica y, pese a la perfecta dicción, se pierde significado.

Prefiero los textos originales, Lorca en gallego es menos Lorca como cualquier otra traducción. Sobra el último artificio de tirarse cubos de agua, quizás por tan utilizado en las obras de Paloma Lugilde empieza a ser algo predecible. Poeta en Nova York es una producción de Paloma Lugilde que se encarga también de la dramaturgia y con traducción de Xoán C. Laxe. Ha sido producida en colaboración con el Centro Dramático Galego y se ha estrenado en Lugo con dos funciones que enseguida han agotado las entradas. Sigue su gira por Galicia y le auguro un buen futuro. Es una obra imprescindible para los amantes de Lorca y para los demás casi que también.

ARTIGO ORIXINAL:
https://www.elprogreso.es/blog/lourdes-abuide/emociones-desnudo-poeta-nueva-york/202002011305411420720.html

Fotografía: VivaLugo

Estrea de "Poeta en Nova York"

Primeira montaxe da compañía lucense Teatro baixo da area

mércores, 29 de xaneiro de 2020
Estrea de "Poeta en Nova York"

POETA EN NOVA YORK
Lugo, Auditorio Gustavo Freire
29 de xaneiro ás 20:30h [ENTRADAS ESGOTADAS]
30 de xaneiro ás 20:30h [ENTRADAS ESGOTADAS]

Venda de entradas (aforo limitado a 110 persoas): Na Oficina de Turismo ata 3 horas antes do comezo de cada función; no auditorio, o día da función, desde unha hora e media antes do comezo do espectáculo; ou a través do portal web:
https://www.entradaslugo.es

A compañía lucense Teatro baixo da area comeza a súa andaina profesional coa estrea da súa adaptación teatral de "Poeta en Nova York" de Federico García Lorca, unha obra permanentemente moderna e de irremediable actualidade, abordada desde os conceptos do dó como forza motriz e da crise do desexo. A experimentación ten un grande peso nesta proposta de trazo contemporáneo.

POETA EN NOVA YORK somos:
Dirección e dramaturxia: Paloma Lugilde
Elenco: Sabela Eiriz, María Roja, Sergio Zearreta
Poemas musicados: Sergio Zearreta
Luz e son: Alfredo Sarille e David Regueiro
Deseño de espazos: Paloma Lugilde
Realización vestiario: Maite Abuín, CDG
Asistente de produción: Óscar Lago
Tradución poemario: Xoán C.Laxe
Tradución dramaturxia e asesoramento lingüístico: Rosa Moledo
Fotografía: Mario García Herradón, Marcos Loopez, Adra Pallón
Vídeo: Luis Antonio Barajas, Escola de Imaxe e Son de Lugo
Deseño gráfico e redes: Sabela Eiriz

+info:
https://producionspalomalugilde.es/poetaenny
https://www.instagram.com/poetaennovayork/
https://www.facebook.com/poetaennovayork/

"Poeta en Nova York" no Diario Cultural

A Radio Galega entrevista á directora Paloma Lugilde e á actriz María Roja.

mércores, 29 de xaneiro de 2020

Para escoitar a entrevista, premer no seguinte enlace:
http://www.diariocultural.gal/destacados/103000-a-estrea-de-poeta-en-nova-york/?_tcode=MWlnMzcz

"Poeta en Nova York" no Diario Cultural

+info:
https://producionspalomalugilde.es/poetaenny
https://www.instagram.com/poetaennovayork/
https://www.facebook.com/poetaennovayork/

"Poeta en Nova York" no Zigzag Diario

Últimos ensaios antes da estrea

martes, 28 de xaneiro de 2020

Para ver a reportaxe, premer no seguinte enlace:
http://www.crtvg.es/tvg/a-carta/zigzag-diario-4285029?t=48

"Poeta en Nova York" no Zigzag Diario

+info:
https://producionspalomalugilde.es/poetaenny
https://www.instagram.com/poetaennovayork/
https://www.facebook.com/poetaennovayork/

Ensaios de "Poeta en Nova York"

Adra Pallón documenta o proceso creativo

domingo, 26 de xaneiro de 2020
Ensaios de "Poeta en Nova York"

O fotógrafo lucense Adra Pallón acompañou durante varios días á compañía "Teatro baixo da area" durante os ensaios e a estrea da adaptación teatral de Poeta en Nova York, na que será a primeira vez en galego desta obra de Federico García Lorca.
O elenco está formado por María Roja, Sergio Zearreta e Sabela Eiriz. Completan o equipo Rosa Moledo na tradución da dramaturxia e no asesoramento lingüístico, Xoan Laxe na tradución do texto e Alfredo Sarille na iluminación, baixo a dirección de Paloma Lugilde.
Algunhas das imaxes foron publicadas por VIVALUGO, o diario cultural de Lugo, e pódense ver premendo nos seguintes enlaces:
https://vivalugo.es/artes-escenicas/poeta-en-nova-york-os-ensaios-dunha-obra-mestra/
https://vivalugo.es/artes-escenicas/teatro-poeta-en-nova-york-impacta-e-axita-conciencias/

+info:
https://producionspalomalugilde.es/poetaenny
https://www.instagram.com/poetaennovayork/
https://www.facebook.com/poetaennovayork/

Próxima estrea de "Poeta en Nova York"

O CDG coproduce a montaxe da cía. Teatro baixo da area

luns, 20 de xaneiro de 2020
Próxima estrea de "Poeta en Nova York"

Fotografía: Marcos Loopez (VIVALUGO)

O 20 de xaneiro presentouse ante os medios “Poeta en Nova York”, a primeira montaxe da compañía lucense Teatro baixo da area. O acto tivo lugar na terraza do Hotel Méndez Núñez (onde estivo hospedado Federico García Lorca nas súas dúas visitas á cidade de Lugo), acompañadas pola concelleira de cultura Maite Ferreiro e Fran Núñez, o director do Centro Dramático Galego, que coproduce o espectáculo.
As entradas para a estrea do día 29 están esgotadas, pero confírmase unha nova función para o día 30 ás 20.30h no Auditorio Municipal Gustavo Freire.

TEATRO BAIXO DA AREA
No ano 1998 nace Palimoco Teatro, dentro do teatro afeccionado, que dez anos despois se convertería na primeira compañía profesional de Lugo. Ao longo destes anos, ademais da creación e da produción de espectáculos, seguiu dúas liñas de traballo.
A primeira, a formación a diferentes niveis que, no ano 2014, acaba na creación da Escola Palimoco Teatro Danza, facendo presente a filosofía e a metodoloxía adquirida e construída durante todos os anos anteriores.
A segunda liña da que falamos é a comunicación e creación de lazos coa cidadanía: a dirección da Mostra Teatro Cidade de Lugo ata a súa quinta edición, o espectáculo Letra Viva, a iniciativa Quen ocupa esa cadeira? nas rúas da cidade, as postas en escena de Antígona no adarve da Muralla ou Don Juan Tenorio e Don Juanín no cemiterio de Lugo, son claros exemplos.
Hoxe, con Poeta en Nova York, a produtora dá outro paso máis, diferenciando dúas vertentes na creación de producións: a dirixida ao público infantil e familiar que seguirá co nome de Palimoco e a liña de investigación teatral co nome de Teatro baixo da area, tomando prestado o nome do autor que hoxe nos congrega, Federico García Lorca... “porque hai que vivir no teatro ou destruír o teatro, xa non vale asubiar polas portas”.
Grazas por nos seguirdes durante estes 22 anos de traxectoria!!

+prensa:
http://pacorivera.galiciae.com/
https://www.cope.es/emisoras/galicia/lugo-provincia/lugo/lugo-capital/noticias/primera-traduccion-gallego-poeta-nueva-york-estrenara-lugo-enero-20200121_598726
https://www.elprogreso.es/gl/articulo/cultura/lugilde-lorca-sabia-era-rei-da-festa-sentia-soidade/202001211823321418509.html

+info:
https://producionspalomalugilde.es/poetaenny
https://www.instagram.com/poetaennovayork/
https://www.facebook.com/poetaennovayork/

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ... | 71